Mediawijsheid

1A. Vragen stellen

Als je een onderwerp hebt verzin je wat je te weten wil komen en met die informatie maak je een onderzoeksvraag. Dit kan door middel van:

  • een beschrijvende vraag,
  • een vergelijkende vraag,
  • een verklarende vraag,
  • een uitleggende vraag
  • een probleemoplossende vraag
  • een waarderende vraag.

Als je dat hebt verzonnen kun je er deelvragen bij maken. Met wie, wat, waar, wanneer, hoe. Als je die hebt bedacht over het onderwerp. Kun je je onderzoek starten. Informatie kun je dan vinden in boeken, op internet etc.

 

1B. Bronnen onderzoeken

Een URL (een internetadres) van een website geeft al aan waar de site over gaat. Als je een site opent kom je eerst terecht op een homepage/startpagina. Een goede site geeft antwoord op de volgende vragen:

  1. Voor wie is de site bedoeld?
  2. Waar gaat de inhoud over?
  3. Wat wil men bereiken met de aangeboden informatie?

Om te kijken of een site voor jou geschikt is verzin je 3 vragen waar je graag antwoord op wil weten en kijk je of je er informatie over kan vinden op de door jou gevonden website. Hoe meer antwoorden je vind, hoe geschikter de website voor je is. Je kan dan gaan controleren door wie de site is gemaakt, als je dat weet kun je kijken of dat betrouwbaar is of niet. De eerste suggesties die vaak worden gegeven bij bijvoorbeeld google, zijn niet altijd de beste.

 

1C. Websites checken

www.hetklokhuis.nl

De website scoort 22 punten

16-23 punten (maximaal aantal te halen punten: 35)

Deze site scoort heel behoorlijk, maar het kan altijd nog beter. Bekijk de informatie kritisch. Probeer een aanvullende site te vinden die beter scoort. Als er reclame op de site voorkomt, dan is dat uiteraard zeer nadelig voor de score, terwijl de site misschien op andere punten goed voldoet.

 

Deze site is bedoelt voor kinderen die meer informatie over een bepaald onderwerp zoeken. Er zijn allemaal filmpjes te vinden waarin van alles over het onderwerp wordt verteld. Op deze manier wil de site op een leuke manier de kinderen meer kennis bij brengen over een onderwerp. De maker van de site is duidelijk te zien, namelijk door de redactie van het klokhuis. Een bekend tv programma, de gegevens daarvan zijn ook makkelijk te achterhalen, je kan ze altijd mailen of bereiken via de post. De site bevat geen spelfouten en is goed te over zien, duidelijke links.

 

www.kenny.nl

Deze website scoort 27 punten

24-35 punten (maximaal aantal te halen punten: 35)

Ondanks dat deze site enkele minpunten zal hebben, is de score toch boven het gemiddelde. Waarschijnlijk is dit een betrouwbare site. Maar blijf kritisch: wordt er toch geen commerciële reclame voor iets gemaakt?

 

Als je de site opent komt er gelijk een leuk kindermuziekje en allemaal leuke afbeeldingen die kinderen aan trekt. Als je dan ergens op klikt kunnen kinderen een spelletje doen die goed is voor hun cognitieve ontwikkeling. (het is voor kinderen tussen de 4 en 6 jaar). Het een site van kennisnet wat een bekende site is. Het doel van de site is duidelijk, ouders en leerkrachten kunnen ook aanvinken wat de kinderen moeten leren. Op de site zelf kun je verder geen gegevens vinden van de maker, maar als je op internet zoekt naar kennisnet kun je het wel vinden. Het is een zeer aantrekkelijke, leerzame site voor kinderen.

 

http://www.topografie-nederland.nl/

Deze website scoort 19 punten

16-23 punten (maximaal aantal te halen punten: 35)

Deze site scoort heel behoorlijk, maar het kan altijd nog beter. Bekijk de informatie kritisch. Probeer een aanvullende site te vinden die beter scoort. Als er reclame op de site voorkomt, dan is dat uiteraard zeer nadelig voor de score, terwijl de site misschien op andere punten goed voldoet.

 

Deze site is bedoeld voor kinderen die de plaatsnamen van Nederland moeten leren. Als je de site opent kun je meteen aanklikken wat je wilt gaan leren, je kunt niet alleen de plaatsen maar ook de rivieren, snelwegen, deltawerken etc. oefenen. De website is zeer overzichtelijk, dit is fijn, zeker voor kinderen. Wat minder fijn is dat je niet kan achterhalen wanneer de website is gemaakt of voor het laats bijgewerkt is. Verder kan het wel wat kindvriendelijke worden gemaakt qua kleuren. De website over het algemeen nogal wit. Maar hij werkt prima.

 

Opdracht 2

  1. Wat is mediawijsheid?

Is eigenlijk veel weten over de media. Wat voor verschillende media er zijn, bijvoorbeeld de wat oudere manier zoals de kranten maar ook de nieuwe technologie zoals internet. En dan natuurlijk ook weten hoe je deze media gebruikt en er mee omgaat, of hoe het wordt gemaakt. Mediawijsheid is dus eigenlijk wijsheid hebben over alle media.

  1. Waarom zou mediawijsheid een onderdeel van de lessen op school moeten zijn?

Om kinderen bekend te maken met de positieve en negatieve kanten van de media. Internet bijvoorbeeld heeft veel positieve kanten, veel kinderen weten alleen niet dat het ook negatieve kanten heeft. Als je er de verkeerde mensen ontmoet kan het vaak verkeerd aflopen, kinderen zijn daarin makkelijk beïnvloedbaar. Om dit te voorkomen bij kinderen is het verstandig dat ze er les in krijgen hoe ze met internet en andere mediabronnen om moeten gaan.

  1. Wat is grooming en hoe werkt het?

Grooming is dat mensen zich anders voordoen dan wie ze werkelijk zijn, dit gebeurd veel op internet. Het begint vaak al op bij jonge kinderen van 8/9 jaar, ze worden dan via internet benaderd door een man, die zich vaak jonger voordoen dan dat ze werkelijk zijn. Ze doen in het begin heel erg aardig en bouwen een band met je op. Jij vertrouwt hem en verteld steeds meer over je zelf en begint je zelf ook steeds meer te laten zien. Stuurt foto’s en filmpjes van jezelf. Tijdje later wil hij je wel via de webcam zien of in het echt en dwingt je vervolgens om je kleding uit te trekken terwijl hij dat opneemt. Vervolgens dreigt hij er mee om het op internet te gooien. Dus moet jij maar naar hem luisteren en tegen je wil doorgaan. Want je wil natuurlijk niet dat jou foto’s op internet komen. Je zit dus vast aan hem en kunt niet meer terug. Dit kun je jaren lang houden als je geen hulp zoekt. En dat terwijl het allemaal begon met een beetje onschuldig chatten. Eigenlijk is het de nieuwe manier van kinderlokker. Het is niet meer met een snoepje maar via internet. Kinderen moeten meer over deze gevaren geïnformeerd worden om deze dingen voorkomen te worden.

  1. Welke aspecten vind ik belangrijk om op school te behandelen?

Ik vind vooral dat grooming behandeld moet worden bij kinderen, het is belangrijk om kinderen niet in verkeerde te laten vallen. Dit kunnen trauma’s voor het leven blijven. Verder vind ik dat kinderen meer informatie over internet leren, de positieve en negatieve kanten er van.

 

Opdracht 3

Over internetsex met leeftijdsgenoten moeten we niet moeilijk doen, dat is gewoon onderdeel van de internetgeneratie.

Voor:

  • Het hoort eigenlijk bij deze tijd, er zijn positieve kanten en negatieve kanten van het internet. Internetsex is nou eenmaal een negatieve kant van het internet maar het hoort er nou eenmaal bij.
  • De kinderen moeten zelf weten of ze dit doen of niet, wij moeten ons daar geen zorgen over maken.

Tegen:

  • We moeten kinderen beschermen tegen zulke dingen als internetsex, het is niet goed voor een kind, het hoort niet. Een kind is veel te jong omdat zelf door te hebben.
  • We moeten kinderen informeren over internetsex.

Zelf vind ik dat we kinderen moeten beschermen en moeten voorkomen dat ze te maken krijgen met internetsex. Ze zijn er vaak nog te jong voor, geestelijk en lichamelijk is dit niet goed voor een kind. Het kan ook zijn dat er opnames van worden gemaakt en dan heb je helemaal op een probleem. Het moet dus gewoon zo min mogelijk gebeuren en dit kan door kinderen er veel over te informeren.

  

Opdracht 4

Uitslag quickscan 12-

Uw mediaopvoeding kan worden getypeerd als ‘actief’. U heeft nagedacht over welke grenzen u wilt stellen en u heeft regels afgesproken met uw kind. Bijvoorbeeld over wat er wel en niet mag op internet en over hoe lang uw kind mag gamen of surfen. Dat is verstandig, en duidelijk voor uw kind

 

Uitslag quickscan 12+

Uw media-opvoeding kan worden getypeerd als ‘actief’. U heeft nagedacht over welke grenzen u wilt stellen en u heeft regels afgesproken met uw kind. Bijvoorbeeld over wat er wel en niet mag op internet en over hoe lang uw kind mag gamen of surfen. Dat is verstandig, en duidelijk voor uw kind.

 

Ik zou mij kind zeker in de gaten houden met wat hij allemaal op internet doet. Regelmatig de geschiedenis nakijken, en goed informeren over wat hij/zij wel of niet moet doen. Niet zomaar al je gegevens op internet geven. Niet met mensen chatten die je niet kent, ook niet toevoegen op facebook, snapchat etc. Als het kind nog jong is niet alleen op internet laten. Ook zou ik een kinderslot op verschillende websites laten zetten, zodat ze niet zomaar overal op kan. De computer zou ik op een centrale plek in het huis zetten zodat we goed in de gaten kunnen houden wat er op gebeurd. Een tijdslimiet zou ik ook stellen over hoelang mijn kind van de computer gebruik mag maken, ook niet alle games mag mijn kind spelen. Ik wil het eerst zelf beoordelen voordat mijn kind het mag spelen. Zo zijn er vele dingetjes waar ik rekening mee zou houden bij mij opvoeding als het gaat om internet.

Opdracht 5

Ontwikkelingskenmerken van 7 tot 9 jaar waar ik het mee eens ben:

 

  • Actie- en fantasy-series met fantasiehelden worden populair. • De commerciële televisiezenders worden populair. • Op deze leeftijd doen grappige programma’s het goed. Vooral grappige tekenfilms.

Wat ze lezen

  • Schoolkinderen zijn dol op verhalen waarin andere kinderen van dezelfde leeftijd voorkomen. Boeken over vriendschap en vriendengroepen zijn populair, met alle thema’s die daarbij horen, zoals avontuur en trouw, maar ook ruzie, pesten en school (Jacques Vriens). • Kinderen met een honger naar kennis zijn dol op boeken met ‘weetjes’, zoals de ‘Waanzinnig om te weten’-serie, encyclopedie-achtige boeken, of Geronimo Stilton. • Andere kinderen hebben een enorme hang naar spannende verhalen met ingewikkelde problemen die goed aflopen. • Sommige kinderen van 9 jaar kunnen al heel goed zelf hun boeken uitzoeken, en gaan graag (soms zelfstandig) naar de bibliotheek.

Mediaontwikkeling

  • Vlak voor hun 7e verjaardag beginnen veel kinderen interesse te krijgen in zelf boekjes lezen. Meestal willen ze dat nog niet in hun eentje. Dat is niet erg; samen lezen stimuleert ook het (zelfstandig) leren lezen. • Toch vinden ze voorlezen nog steeds heel fijn. • Ze beginnen het film- en tv-aanbod in te delen in genres, zoals films, tekenfilms en dramaseries. • Sommige genres, zoals nieuwsprogramma’s en documentaires, zijn ‘echt’, omdat kinderen de inhoud als zodanig herkennen. • De onechtheid van drama, met gespeelde rollen, kunnen ze nog niet goed uitleggen. Fantasiemonsters en gewelddadige boeven zouden ook in het echt kunnen bestaan. • Ze begrijpen wat reclame is, maar kunnen dat nog niet altijd goed herkennen. Op televisie is dat overigens wel gemakkelijker dan op internet en in games. • Ze ontwikkelen een gerichte keuze voor bepaalde genres. • Het verschil tussen jongens en meisjes wordt belangrijk. Beide groepen gaan steeds meer hun eigen boeken, programma’s en games kiezen. • Ze raken geïnteresseerd in ingewikkelde relationele problemen (vriendschap, verliefdheid, ruzie, eenzaamheid, pesten, echtscheiding) maar ze hebben nog moeite met complexe verhaallijnen (zoals flashbacks of parallelvertellingen vanuit verschillende perspectieven). • Ze kunnen zelf internetten via de computer, maar doen dat nog wel veel onder het zicht van hun ouders. Ze zitten ook nog veel met broertjes en zusjes samen aan de computer, maar steeds vaker met vriendjes. Van vriendjes horen ze wat ‘coole’ sites en apps zijn. • Op de tablet zoeken ze allerlei apps, van simpele of grappige spelletjes tot quiz-achtige apps waarmee ze hun kennis kunnen testen.

Sociale media

  • Aan het eind van deze leeftijdsfase krijgen kinderen belangstelling voor sociale media zoals Minecraft (jongens), MoviestarPlanet (meisjes) en Squla (educatief), en willen ze een eigen mobiele telefoon.

Maak jouw eigen website met JouwWeb